Jak rozmawiać z dziećmi o społecznej różnorodności?

Zakończyła się III edycja programu Fundacji VERBA – Niezwykłe spotkania, które udowadniają, że o niepełnosprawności można rozmawiać z dziećmi otwarcie. Fundacja PZU jest partnerem programu.

Fundacja VERBA od trzech lat pracuje na rzecz oswajania dzieci z kwestią niepełnosprawności i uczy je tolerancji. Z badania przeprowadzonego przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Fundację wynika, że Polacy zdają sobie sprawę z konieczności rozmawiania z dziećmi na trudne tematy, w tym – o niepełnosprawności. Nie zawsze wiedzą jednak, w jaki sposób przeprowadzić taką rozmowę.

- Przede wszystkim chcemy uświadomić dzieciom różnorodność społeczeństwa oraz wynikającą z tego wartość. Zależy nam na tym, aby podkreślić, że osoby niepełnosprawne zaopatrzone w odpowiedni sprzęt i pomoce mogą funkcjonować w społeczeństwie na równi z innymi jego uczestnikami. Aby to zaakcentować przygotowujemy materiały, które pokazują, że mimo różnych ograniczeń przed każdym z nas stoi też wiele możliwości. Bardzo dbamy o to, aby nasze publikacje były kolorowe, pozytywne, energetyczne i przedstawiały osoby aktywne. Mamy nadzieję, że rodzice także przekonają się, że kwestię niepełnosprawności można zacząć omawiać z dzieckiem jako jeden z elementów otaczającego nas świata i przestać traktować go jako tzw. trudny temat” – powiedziała Agata Battek, założycielka Fundacji VERBA.

Wśród przygotowywanych przez Fundację materiałów są książeczka „Leon i jego nie-zwykłe spotkania”, kolorowanki, „Niezwykły przewodnik” z grami oraz zabawami, w których bohaterowie z niepełnosprawnością pojawiają się w towarzystwie postaci pełnosprawnych. Komplet, wzbogacony o autorski scenariusz lekcyjny jest wykorzystywany przez animatorów Fundacji VERBA podczas pokazowych zajęć, a następnie przez samych nauczycieli. Z materiałów korzystają także rodzice dzieci, w których odbywają się warsztaty.

Zapotrzebowanie na lekcje tolerancji wciąż rośnie: w 2013 r. wzięło w nich udział 500 przedszkolaków, w 2014 r. - blisko 15 tys. dzieci w wieku 4-6 z kilkunastu miast i wiosek w całej Polsce, w 2015 r. ponad 15 500 przedszkolaków i uczniów klas I. W 2013 r. przeprowadzono 200 warsztatów edukacyjnych w placówkach, w 2014r. już 600, w ubiegłym roku natomiast odbyło się 620 ‘niezwykłych spotkań’ w 171 placówkach.

Więcej informacji o działaniach Fundacji VERBA i krótki poradnik przygotowany przez Agatę Battek pt. „Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności?” można znaleźć na blogu PZU – Pomoc ma Moc LINK