Fundacja PZU inwestuje w młode talenty!

Utalentowani naukowcy, młodzi inwestorzy oraz przyszli liderzy działań społecznych – wszystkich od lat wspiera Fundacja PZU. Finały trzech dużych inicjatyw edukacyjnych pokazały jak wielki potencjał tkwi w licealistach i jak wiele możemy się od nich nauczyć.

Losy konkursu prac młodych naukowców (EUCYS) to prawdziwa „wylęgarnia” młodych utalentowanych ludzi, dla których młody wiek nie jest barierą do tego, by przełamywać schematy, myśleć innowacyjnie i zmieniać świat. Podopieczni Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, który od współpracuje z Fundacją PZU znowu zachwycili.

Przykładem może być praca tegorocznego laureata wyróżnionego nagrodą specjalną Fundacji PZU – Macieja Mańki. Licealista z Chorzowa zaprezentował urządzenie do produkcji płuca-na-chipie. Technologia, nad która pracuje pod okiem profesorów z Uniwersytetu Jagiellońskiego, ma pomagać w tworzeniu sztucznych organów, oraz umożliwić dokładne zbadanie działania szkodliwego wpływu najmniejszych nawet bakterii i wirusów na ludzki organizm. O ile podobne urządzenie stworzyli już naukowcy na Harvardzie, to praca Maćka daje nadzieję, na upowszechnienie się go w świcie. Licealista znalazł technologię wytwarzania go w sposób o wiele tańszy i niewymagający bardzo wyrafinowanego sprzętu, niedostępnego dla większości uniwersytetów i laboratoriów medycznych.

Dzięki zwycięstwu w polskiej edycji 28. Konkursu Prac Młodych Naukowców UE (EUCYS 2016), Maciej Mańka wraz z Jadwigą Czyżewską i Igorem Kaczmarczykiem będą reprezentować Polskę na międzynarodowych finałach EUCYS2016.

Zdolni nastolatkowie ujawniają swoje talenty również… w biznesie. Tegoroczny finał XIV edycji Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej przyniósł nie tylko rekordowe zainteresowanie - ponad 18 tys. uczniów szkół ponadgimnazjalnych w ponad 7100 zespołach – ale również niespotykanie wysokie zyski z inwestycji przekraczające 200%.

Szkolna Internetowa Gra Giełdowa, której partnerem jest Fundacja PZU, to projekt edukacyjny mający uczyć inwestowania na giełdzie. 2-4 osobowe zespoły uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych dostają na starcie 20 tys. wirtualnych złotych, oraz kurs e-learningowy wyjaśniający tajniki praw rządzących rynkiem, składania zleceń i czytania notowań. Następnie pod opieką nauczyciela w specjalnym symulatorze giełdy opartym o realne notowania GPW samodzielne dokonują symulowanych transakcji kupna i sprzedaży akcji i kontraktów terminowych indeksów . Drużyna, która w trzy miesiące zarobi najwięcej, wygrywa, a uczniowie wraz z opiekunami otrzymują nagrody rzeczowe.

Nauka i biznes nie mogłyby funkcjonować bez ludzi którym mają służyć. Dlatego trzecim obszarem, który wspiera Fundacja PZU, by rozwijać młodych-zdolnych jest zaangażowanie społeczne. Szansę na to daje olimpiada „Zwolnieni z teorii”, która umożliwia licealistom i studentom realizację projektów społecznych odpowiadających potrzebom ich lokalnej społeczności. W tym roku, dzięki wsparciu Fundacji PZU, zrealizowano 500 inicjatyw, które pozytywnie wpłynęły na życie 5 milionów Polaków. W sumie w programie wzięło udział 11 tys. młodych ludzi!

Wśród tegorocznych laureatów pojawił się m.in. pomysł na wykorzystanie marnowanych przez lokalne gastronomiczne produktów spożywczych. Warszawski projekt „Feed them up” zachęcał restauracje do przekazywania nadmiaru jedzenia ubogim. Prowadzący projekt studenci SGH znaleźli sposób, jak zgodnie z prawem przekazywać niewykorzystane jedzenie instytucjom pomagającym potrzebującym. Innym projektem, który został entuzjastycznie przyjęty przez uczestników, była kampania „Serce Twojego Samochodu”. Jej organizatorzy zwrócili w niej uwagę na brak obowiązku posiadania apteczki pierwszej pomocy w samochodzie i zaapelowali o wprowadzenie zmian.

Dzięki olimpiadzie „Zwolnieni z teorii” młodzież, realizując projekty społeczne, zdobywa praktyczne doświadczenia i kompetencje, które zaowocują w pracy zawodowej. Uczestnicy programu uczą się zasad zarządzania projektami, uczestnicząc w profesjonalnych szkoleniach. Po ukończeniu swojego projektu otrzymują certyfikat przyznany przez Project Management Institute R.E.P. - honorowany na całym świecie dokument potwierdzający umiejętność samodzielnego prowadzenia projektów.

Więcej o projektach: